Faceți căutări pe acest blog

marți, 31 octombrie 2017

Pământul e doar un cimitir ceresc



                        La un an de la moartea poetului Dan Manolescu



Nu știu cum se văd enoriașii priviți direct în creștet, din cupola bisericii.
Nu sunt pictat, nu sunt sfânt. Nu sunt nici acolo și nici aici. Încă pot
Rătăci. Un amestec de becuri și lumânări dau o lumină orinzontală.
Jos se fac mătănii, semnul crucii, plecăciuni și închinăciuni. Simt o
Frustrare sub fiecare frunte. Fiecare vrea câte ceva din infinitul promis.
E zi de slujbă. Zeci de colive aliniate în mod cazon. Suflete în colive
Suflete la cerșit, suflete în speranțe, în veșnicie și în ziua de ieri. Cupola
Bisericii e transparentă, cumva, nu știu cum, dar văd prin ea cerul.
Mă uit deasupra și simt că, de acolo, de sus, am venit cu toții, cândva, inclusiv
Aici, în biserică. Pământul e doar un cimitir ceresc. În biserică miroase
A viață târzie, a urină pământească. Dar și a tămâie și a duh profund.
Ca să mori, trebuie să te naști. Moartea anticipată e împotriva legilor, a
Științelor elementare din ”Poiana lui Iocan”. Plec de aici cu gândul că
Aș putea să mut biserica în casa mea. E doar o iluzie. E vorba de o
Sărăcie mai străvezie decât cea a jucătorului la loto. Nu poți lua acasă
”Casa Domnului”. Din biserică nu poți lua decât lecții și pilde.  Sau
Sărăcie cu duhul. Îmi fac semnul crucii. Sunt aici ca să respect viața și
Moartea. Sunt la mijloc, între sute de lumânări, precum un actor mort
La repetiții. Am văzut ultimul drum, cum se spune. L-am văzut de mai
Multe ori. Nu toate drumurile sunt la fel. Nici cimitirele. Nici pomenile
Întru cinstirea celor plecați. Și nici preoții. Credința e o matematică a
Sufletului. Azi, în Biserica Banu din Buzău, am văzut chipuri cum nu
Pot fi văzute nici în mari albume de pictori celebri. În timpul slujbei
Îl rugam pe Cel de Sus să-mi dea o pânză și niște culori, să pictez chipul
Mamei, al tatălui, al copiilor mei, chipul Irinei din stânga colivei.
Pictez abia acum, la o oră târzie, cu mirosul de ceară în vârful degetelor
A trecut un an de când a murit poetul Dan Manolescu. Nu cred că
Timpul e ceea ce ni se tot spune. Nu bătăile pe minut ale inimii ne sunt
Nouă timp. Moartea e doar un exercițiu al timpului, obișnuința cu ea așa
Cum e, nedefinitivă. Altfel, azi nu l-aș fi văzut pe prietenul meu
Dan Manolescu, ba-n Biserica Banu, ba-n cimitir, ba chiar și la propria sa pomană
Într-un local unde obișnuiam să consumăm din călimări umplute cu coniac.
Din cimitir, lipit de o sacoșă, un melc s-a strecurat în mașina noastră.
Nu zic că ar fi fost Dan Manolescu, melcul e melc. Înțeleg că vroia doar să
Părăsească cimitirul, acest loc ideal pentru specia sa, chiar dacă, și în
Cimitir, se poate trăi. Și odihni. Și nemuri. Un amestec de becuri și lumânări...


                                                             Marin Ifrim, 28.10.2017




Cu poetul Dumitru Ion Dincă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Suntem într-o fundătură istorică foarte periculoasă

     Mă uit la acest război ” civilo-cazon ” dintre români și români. Las de-o parte chestiile cu ” amestecul în treburile interne ale ...